De uitvoeringsagenda, ontstaan uit de visie op dienstverlening, was afgelopen jaar de leidraad om de dienstverlening te verbeteren. Daarnaast waren corona en de effecten daarvan op de dienstverlening en het personeel een tweede rode draad afgelopen jaar. Het afgelopen jaar hebben we de eerste acht e-diensten in gebruik genomen. Het gaat daarbij onder andere om de aangifte verhuizingen, wijziging naamgebruik, aanvragen uittreksel BRP en vermissing reisdocument. Door de e-diensten kunnen inwoners op een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke wijze, met gebruik van hun DigiD, deze producten/diensten online aanvragen. Door deze digitalisering kunnen de verzoeken van inwoners nu sneller worden verwerkt. Alle producten/diensten zijn ook nog op traditionele wijze aan te vragen, zodat deze voor alle inwoners toegankelijk zijn. Helder!Zaans is een programma binnen de gemeente Zaanstad met als doel om de communicatie vanuit de gemeente begrijpelijker te maken. Met taalniveau B1 als richtlijn proberen we alle brieven begrijpelijk van toon te maken. Afgelopen jaar hebben 142 medewerkers van 32 verschillende afdelingen de training gevolgd. Corona heeft ook in 2021 effect gehad op de dienstverlening in Zaanstad. De openingstijden van Burgerzaken zijn een groot deel van het jaar beperkt. Door onregelmatig personeelsuitval (vanwege ziekte en quarantaineplicht) bleek het soms lastig de bezetting bij de loketten en het KCC op niveau te houden. Dat heeft invloed op de wachttijden bij het KCC en Burgerzaken. Daarnaast zien we een maatschappelijk effect van verharding en ongeduld ook terug in de contacten met inwoners. De gesprekken bij het KCC duren hierdoor langer. Dat heeft invloed op de gemiddelde gespreksduur en doorlooptijden. Ook bij de balies van Burgerzaken neemt het aantal gevallen van agressie helaas toe. Het COA heeft bij Zaanstad een vergunningaanvraag gedaan voor de noodopvang voor vluchtelingen. In dat kader is een vergunning aangevraagd en daarop vooruitlopend een gedoogbeschikking afgegeven, en zijn locatie en schip klaar gemaakt voor gebruik in de Achtersluispolder. In deze asielzoekersboot is ruimte voor circa 400 vluchtelingen. Die opvang geldt voor een jaar, met de optie voor nog eens een half jaar. Zie ook programma 3 Om tijdig voorbereid te zijn op de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen, is in 2021 veel werk verzet. Denk onder meer aan het aanpassen van onze systemen, processen en dienstverlening. Op het gebied van veiligheid en handhaving waren de prioritaire thema’s in 2021 corona, aanpak overlast door overbewoning jeugd en veiligheid en ondermijning. De inzet op de pandemie bestond onder andere uit het vergunnen van test- en vaccinatielocaties, het handhaven op quarantaineplicht, het maken van afspraken over demonstraties en het monitoren/voorkomen van aangekondigde rellen onder jongeren. Vanuit het woningsplitsing- en verkameringsbeleid hebben we met de vergunningverlening en bestuurlijke boete extra preventieve en repressieve instrumenten voor de aanpak van overlast door overbewoning in de wijken en buurten. Het team Wijkgerichte overlast zet vanuit toezicht en handhaving gericht in op deze overlast in de wijken Poelenburg-Peldersveld, Zaandam-Zuid en de Russische buurt. Voor 10 van de 12 jongeren zijn de doelstellingen uit de 075-aanpak behaald: 1) terugdringen van recidive 2) gedragsverandering en 3) voorkomen dat jongere broertjes en zusjes eveneens afglijden naar criminaliteit. Naast de 075-aanpak is er Back on Track; dat is de aanpak risicojongeren. In 2021 zaten rond de 30 jongeren in de aanpak en resultaten bestonden onder anderen uit minder overlastgevend gedrag van individuen op straat en minder schoolverzuim. Voor de bewustwording van ondermijning is in 2021 ook een weerbaarheidsscan gedaan op de gemeente (raad-college-ambtelijke organisatie). |