Indicator | Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
% Inwoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 49% | 43% | 55% | 40%* | 70% | Zaanpeiling |
% Inwoners dat tevreden is over bereikbaarheid van de buurt per fiets | 91% | 92% | 90% | 92% | 90% | Zaanpeiling |
% Inwoners dat tevreden is over bereikbaarheid van de buurt per auto | 79% | 79% | 80% | 79% | 80% | Zaanpeiling |
% Inwoners dat parkeren als grootste probleem in de buurt ziet | 21% | 19% | 18% | 21% | 10% | Zaanpeiling |
% Areaal openbare ruimte met een onderhoudsachterstand | 19% | 18% | 19% | 17%** | 19% | Gemeentelijke registratie |
% Hoeveelheid gescheiden afval als aandeel van de totale hoeveelheid ingezameld afval | 46% | 54% | 50% | nnb | 60% | HVC |
* In de gemeente Zaanstad zijn de afgelopen jaren steeds meer verkeersveiligheidsmaatregelen genomen. Zoals het verbeteren van fietsoversteken, gedragscampagnes, etc. Dit resulteert erin dat het aantal ongevallen en verkeersgewonden jarenlang stabiel blijft. De subjectieve kant, het verkeersveilige gevoel van de inwoners, wordt veel beïnvloed door gedrag van andere weggebruikers. De gemeente zet ook steeds meer in op de gedragsbeïnvloeding. Ondanks de investeringen stijgt het verkeersveilige gevoel niet. Dit kan komen dat doordat er onvoldoende beschikbaar budget is om tot de 55% te komen. Daarom is nu het voorstel om structureel geld voor verkeersveiligheid op te nemen in de begroting.
** Het aandeel onderhoudsachterstanden is moeilijk in een percentage uit te drukken. Daarom noemen we hier de onderhoudsachterstand Wegen als kengetal. Voor meer inzicht in de opbouw van de onderhoudsachterstanden wordt verwezen naar de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen.