Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren. |
---|
Activiteiten en realisatie
Actualiseren mobiliteitsbeleid
De raad heeft het Zaans Mobiliteitsplan in september 2021 vastgesteld. Daaruit volgen allerlei ambities in het licht van verduurzaming. Op dit moment werken we aan het ZMP-uitvoeringsplan, waarin we specificeren aan welke maatregelen we moeten en kunnen werken. Medio 2022 gaan we dat ook apart alloceren in overleg met het Strategisch Platform. |
---|
Verbeteren aansluiting met de regio
Het project AVANT (Thorbeckeweg) is mei 2021 gestart in de volgende fase, maar kent een langere voorbereidingstijd tot de start van de aanbesteding. Er zijn aanvullingen voor een hogere beeldkwaliteit gedaan, de verwerking van een bezuinigingsronde uit de voorgaande fase vroeg meer detaillering en tijd, maar leverde ook minder op dan geraamd. De financiële consequenties zijn in beeld gebracht. Daarbij hebben alle projecten te maken met zeer sterk gestegen bouwkosten, wat mogelijk tot aanvullende besluitvorming leidt. Het gevolg is minimaal een jaar vertraging, waarbij de voorbereiding van de conditioneringswerken op koers liggen, het bestemmingsplan is vastgesteld en kapaanvraag is gedaan. De planstudie Guisweg vraagt ook meer tijd, met als tussenresultaat nog twee voorkeursalternatieven voor de MER-procedure die we in 2022 moeten doorlopen. De langere doorlooptijd maar vooral de stijgende bouwkosten vragen ook hier om aanvullend budget en besluitvorming. De A8/A9 heeft eind 2021 met de vaststelling van het landschapsplan door de Provincie een belangrijke mijlpaal bereikt. Voor het eerst is er zicht op draagvlak voor één tracé. Hierbij wordt de dure landschappelijke inpassing de volgende uitdaging voor de Provincie en partners richting het Rijk. |
---|
Verbeteren verkeersveiligheid
De raad heeft het werkplan in 2021 vastgesteld. Nu kunnen we de maatregelen in het werkplan gaan uitvoeren. Verder stellen we een voorstel op om structureel geld geprogrammeerd te krijgen, waardoor we congruent kunnen werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Tevens zal in 2022 de implementatie plaatsvinden van de landelijke richtlijn GOW-30 voor de bevordering van de verkeersveiligheid. Inmiddels hebben we een begin gemaakt vanuit het ZMP Noord om in Noord MIP (Meerjaren Investeringsplan) maatregelen te treffen in relatie tot reductie van 50 km/uur naar 30 km/uur. |
---|
Onderzoek HOV ZaanIJCorridor (Zaanstad – Amsterdam-Noord)
In 2021 hebben we het gezamenlijke onderzoek (Vervoerregio, Provincie en gemeente Amsterdam) naar de huidige en toekomstige capaciteit van het HOV op de Zaan IJ-corridor afgerond. Conclusie van het onderzoek is, dat op de Zaan IJ-corridor tussen 2026-2028 een capaciteitsknelpunt in het HOV optreedt als gevolg van de geplande ruimtelijke ontwikkelingen in Amsterdam Noord en Zaanstad. Gezien de urgentie is het vervolg onderzoek naar de haalbaarheid van de oplossingsrichtingen voor de korte termijn en de lange termijn (de OV-systeemsprong) eind 2021 gestart. Ook is het ondergebracht in het rijk-regio programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. |
---|
Concessie openbaar vervoer
De vervoerregio is druk bezig met de aanbesteding. Voor het ontwerp programma van eisen (PVE) heeft Zaanstad schriftelijk haar opmerkingen gegeven. Met deze opmerkingen heeft de vervoerregio tot op heden nog relatief weinig gedaan en is Zaanstad nog met hen hierover in gesprek. Het ontwerp PVE is op 14 december jl. besproken in de regioraad. |
---|