1 Optimale ontwikkeling voor kinderen en jongeren

Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Prestatie 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2).

Activiteiten en realisatie

Uitvoering onderwijsagenda 2019 -2022 Zaanstreek

De coronacrisis vraagt veel van onze onderwijspartners. De onderwijsagenda heeft dit jaar daarom niet de hoogste prioriteit gehad. Wel hebben we met het onderwijs en de gemeenten Wormerland en Oostzaan gekeken naar samenwerking op het overkoepelende thema taal. In deze samenwerking staat het vinden van verbinding en een doorgaande lijn voor Taal in de Zaanstreek centraal. Zo is afgesproken dat MBO-leerlingen gaan voorlezen in het PO. Ook is de afspraak gemaakt dat scholen met elkaar meer kennis gaan delen over hoe het taalonderwijs vorm is gegeven.

Implementatie VVE en OAB beleid 2020-2024

Aan ieder speerpunt van het beleidsplan OAB 2020-2023 zijn activiteiten gekoppeld. De subsidieregeling, met de juridische en financiële uitwerking van het beleidsplan, is recentelijk vastgesteld door de raad. Als onderdeel van de uitwerking van het beleidsplan zetten we in 2022 verder in op het versterken van ouderbetrokkenheid, van de educatieve kwaliteit in de voorschool en van de doorgaande lijn.

Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum (IKC)

Bij de verdere uitwerking van de IKC-visie betrekken we ouders via cliëntparticipatie. We hebben afspraken gemaakt voor verhuur van ruimtes in scholen voor peuterspelen, buitenschoolse opvang en kinderopvang. In 2022 wordt dit, samen met het nieuwe IHP PO, afgerond en vastgesteld.

Werken aan gedeelde visie op pedagogische kwaliteit in Poelenburg en Peldersveld

Op basis van de visie op taalontwikkeling van het meertalige kind hebben we samen met de partners een handboek ontwikkeld voor al die professionals die met aanstaande ouders en ouders van jonge kinderen in contact zijn. Het handboek geeft zowel de boodschap voor ouders, als uitleg die professionals aan ouders kunnen geven. Om tot een gedeelde visie op pedagogische kwaliteit te komen is tijd en aandacht van de partijen cruciaal. Door de grote nadruk op de NPO-plannen, de lockdown en grote druk op kinderopvang en scholen is hier nog niet verder aan gewerkt.

Tegengaan van schooluitval door Leerplicht, RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en het Jongerenloket

Ook dit jaar was corona van invloed op de werkwijze van de medewerkers van Leerplicht, RMC en het Jongerenloket. In samenwerking met het onderwijs lukte het om met andere creatieve manieren jongeren te begeleiden en schooluitval te voorkomen (telefonisch, appcontact, de straat op, deur- en drempelbezoeken). In de zomer opende de JongerenHUB Noord in Assendelft, waarmee we aansluiten bij de wensen van de jongeren om één vaste plek te hebben waar ze naartoe kunnen met al hun vragen. Hiermee sluit de ondersteuning voor de jongeren nog beter aan op hun behoeften, dagritme en leefwereld, waarbij veel aandacht is voor de aansluiting met werk en zorg.

Tegengaan van lerarentekort

In het tegengaan van het lerarentekort hebben we ingezet op werving, opleiding en begeleiding van zij-instromers om zo bij te dragen aan het verkleinen van het lerarentekort. Dit heeft geleid tot de instroom van zij-instromers in het Zaanse onderwijs. Daarnaast is de pilot voorrang op een woning voor leraren en verpleegkundigen sinds begin 2021 van start gegaan.

Leerlingenvervoer

Een nieuwe verordening is vastgesteld. De nieuwe regelgeving stimuleert leerlingen en ouders meer dan voorheen om zo zelfstandig mogelijk naar school te reizen. Dit ten eerste om de zelfredzaamheid en vrijheid van leerlingen te bevorderen, maar ook om een benodigde bezuiniging te realiseren. In november is een evaluatie uitgevoerd onder ouders en scholen.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 14.125
Gerealiseerd € 12.415
Afwijking € 1.710
Deze pagina is gebouwd op 05/25/2022 13:24:49 met de export van 05/25/2022 12:56:47